• Gratis verzending & snelle levering • Deskundige service & ondersteuning • meer dan 300 goede reviews • Altijd gratis en automatische updates

Ondersteuning

Home » Ondersteuning

Support

Handleidingen

STREAMBOX

Streambox Handleiding

STREAMBOX PRO

Streambox Pro handleiding

EXTRA TOETSENBORD

Toetsenbord handleiding

VPN HANDLEIDING

Handleiding VPN

PREMIUM IPTV

Handleiding Premium TV

Veelgestelde vragen

In de Kodi app kun je bij de configuratie installer een profiel link invoeren. Hiermee kun je onder andere Kodi instellingen ophalen die door andere zijn gemaakt. Voorbeelden van profiel links zijn te vinden op Youtube, Kodi Forums en Google.

Streambox pro boxen die verkocht zijn vanaf Januari 2017 worden automatisch voorzien van een Kodi update. Indien u de Kodi app handmatig wilt updaten kunt u een mail sturen naar info@gratisstreamen.nl met uw bestelling gegevens. We kijken dan na welke chipset uw box heeft en sturen u de handleiding hoe u uw Kodi app kunt updaten. U heeft dan weer de laatste versie.

De android en de Kodi versie die op de Streambox draait is te controleren door in de Kodi app te gaan naar : Systeem > Systeeminformatie > onder het kopje besturingssysteem ziet u de Android versie. Bovenaan in het scherm in blauwe letters ziet u de Kodi versie.

Voor bepaalde Belgische VTM on demand diensten kan een VTM account benodigd zijn.
Een VTM account kan ingesteld worden bij de retrospect instellingen.

Kies voor TV gemist > druk op de menu knop > add-on instellingen > kanaal instellingen > selecteer VTM > voer onderin uw gebruikersnaam en wachtwoord in.

Druk op Ok.

Voor alle klanten die een Streambox Pro Mediaplayer met Octa core processor hebben (gekregen na 19 december 2016), is er een nieuwe update beschikbaar. Deze update verhelpt eventuele problemen met de Kodi app en de bekabelde internetaansluiting.

Bij het opstarten van uw Streambox Pro krijgt u de melding: ROM UPDATE AVAILABLE. Druk dan op YES.

Op de achtergrond is uw Streambox Pro alles aan het downloaden, dit duurt ongeveer 30 tot 45 min. Zet uw Streambox Pro niet uit! Als het downloaden klaar is krijgt u het volgende te zien:

WARNING: NEW SYSTEM ALREADY DOWNLOAD COMPLETE, PLEASE UPDATE. WARNING: During UPDATE, DO NOT CUT DOWN POWER.

Druk op YES.

Uw Streambox Pro wordt opnieuw gestart en de Firmware Update is dan voltooid.

De TV is even in de war met het computersignaal dat binnenkomt. Dit is vaak met oude Sony of Philips TV’s het geval. U kunt dit oplossen door de volgende stappen uit te voeren:
Streambox mediaplayer : Settings (in android) > Settings > weergave > color space > zet deze op RGB.  De HDMI kabel dient wellicht even in en uit de TV gehaald te worden.

Streambox pro mediaplayer : ga naar de apps op de streambox pro > open de instellingen app > display / weergave > color space > activeren.

Het probleem is nu opgelost.

De streambox ondersteund alle digitale geluidsformaten zoals Dolby Surround, Dolby Digital, DTS, DTS-HD etc. Hiervoor is het echter wel van belang dat u de juiste instellingen configureert.
De digitale geluidsaansluitingen werken via HDMI of via een optische geluidskabel (Streambox pro).  Zorg ervoor dat u de volgende instellingen heeft geactiveerd in Kodi :

  • Systeem > Systeem > Instellingen niveau (wijzig van standaard naar geavanceerd) > geluidsuitgang > Activeer doorvoer (aan) > Dolby Digital geschikte ontvanger (aan) > Activeer dolby digital transcodering (aan) > DTS geschikte ontvanger (aan).

Sluit de Kodi app af en start de streambox vervolgens opnieuw op.
Indien er een digitaal geluidsspoor onder de video of de stream zit dan heeft u ook automatisch uit uw speakers!

 

We adviseren de streambox altijd helemaal uit te schakelen en niet op de stand-by modus te laten staan. Dit zorgt ervoor dat alle processen worden afgesloten en hierdoor verbruikt de streambox geen stroom meer. Sluit u de box  altijd af door de stand-by knop op de afstandsbediening te gebruiken (de rode knop rechts boven op de afstandsbediening). Die dient u 3 seconden lang in te drukken en voor uitschakelen te kiezen.

Dit kan komen omdat het jaartal niet correct ingesteld staat op de streambox. Als het jaartal op de streambox niet op het huidige jaar staat maar op een jaar in het verleden worden de nieuwe media niet meer getoond. We adviseren het jaartal te controleren en te wijzigen in de instellingen op de streambox.

Voor streambox ga naar Settings > Date & Time.

Voor de streambox pro ga naar Settings (indien aanwezig Display > more settings) > date en time.

 

Het kan helaas zijn dat uw afstandsbediening niet goed reageert of een slecht bereik heeft vanaf het eerste moment van gebruik. Hiervoor adviseren we een mail te sturen via het contactformulier.  In deze mail kunt u aangeven dat u vanaf het eerste gebruik problemen ervaart met de afstandsbediening. Zorg ervoor dat u gegevens en uw ordernummer duidelijk vermeld staan.We sturen u dan een nieuwe afstandsbediening op.

Je kunt de streambox zichtbaar maken in het netwerk. Hierdoor kan bijvoorbeeld media gedeeld worden naar en van een NAS of ander netwerk apparaat.
Je dient hiervoor in de Kodi app / de stream software te gaan naar Systeen > Systeem > Diensten > uPnP / DLNA (zorg dat alle schakelaars aan staan) > Webserver (zorg dat alle schakelaars aan staan) > Afstandsbediening (zorg dat alle schakelaars aan staan). Vervolgens is de Streambox zichtbaar in het netwerk!

Deze melding kan 3 dingen betekenen:

  • De code is niet correct ingevoerd (Let op, de code is hoofdlettergevoelig en dient dus exact ingevuld te worden.
    Je voert dus de hele URL http://bit.ly/——  in op de streambox).
  • De streambox heeft geen toegang tot internet. We adviseren dit even te controleren bij de instellingen.
  • De internet verbinding is buiten de EU, probeer een VPN of een Europese internetverbinding.
  • De code is verlopen

Indien de Kodi app niet meer op de streambox staat kunt u deze terug krijgen door een firmware reset uit te voeren. Een handleiding vindt u hier : https://www.gratisstreamen.nl/faq-items/hoe-reset-ik-de-streambox-firmware/

 

Heeft u (hardwarematige) problemen met de streambox of reageert deze niet? In deze handleiding geven we instructies hoe u de firmware opnieuw kunt installeren waardoor de hele box wordt gereset. Dit kan eventuele problemen oplossen. Houdt u er wel rekening mee dat eventuele bestanden / instellingen verloren gaan. Er is een aparte handleiding voor de Streambox en de Streambox 4K / Pro .

Streambox 4K / Pro :

Ga in het startscherm naar SettingsOpslag en herstel > Fabriek & instellingen terugzetten > Alles wissen. De Streambox Pro wordt nu opnieuw opgestart en de firmware reset is voltooid. We adviseren na het opnieuw opstarten even vijf minuten te wachten alvorens u de Streambox Pro gaat gebruiken. De apps zullen op de achtergrond nog geïnstalleerd worden.

of

Ga in het startscherm naar Settings > General > Restore factory status > Sure. De Streambox Pro / 4K wordt nu opnieuw opgestart en de firmware reset is voltooid. We adviseren na het opnieuw opstarten even 5 min te wachten alvorens u de box gaat gebruiken. De apps zullen op de achtergrond nog geïnstalleerd worden.

Houdt u er rekening mee dat u wellicht in Kodi zaken opnieuw dient te installeren:

Streambox mediaplayer

Ga in het startscherm naar Settings > Opslag en herstel > Fabriek & instellingen terugzetten > Alles wissen. 
Voor oudere streamboxen :
Settings > other > more settings > back up & restore > factory data reset > reset streambox > erase everything. 

De streambox wordt nu opnieuw opgestart en de firmware reset is voltooid. We adviseren na het opnieuw opstarten even 5 min te wachten alvorens u de box gaat gebruiken. De apps zullen op de achtergrond nog geïnstalleerd worden.

Houdt u er rekening mee dat u de stream software opnieuw moet installeren in de Kodi app.

Werkt bovenstaande reset niet of kunt u niet meer in de android software komen? Voer dan de firmware reset uit via de reset knop aan de achterkant volgens de volgende instructies:

Stap 1

• Haal de streambox van het stroom.
• In de AV-ingang zit achterin een schakelaartje/reset knop. u kunt deze knop indrukken door bijvoorbeeld een cocktailprikker of ander klein puntig voorwerk in de AV-ingang te steken.

Houdt de reset knop ingedrukt en steek dan de stekker voor de stroom er weer in. Nog 10 seconden de reset ingedrukt houden.

resetbutton

Stap 2
U komt in het volgende menu : 

  • Ga naar “wipe data / factory reset”:

screenshot1

Ga naar Yes — delete all user data:

screenshot-2

Even wachten en kies vervolgens voor reboot system now:

screenshot3

Vervolgens zal de streambox  weer opstarten.
U kunt uw internetverbinding instellen in het opstartscherm.
Indien de melding “select a home app” verschijnt kies voor “mediabox launcher” en voor “always”.

Vervolgens kunt u de Kodi app openen en gebruiken.

Mochten er nog vragen zijn dan horen we dat graag.

De tekst in de kodi app kan leeg zijn als deze de eerste keer is opgestart zonder dat er een werkende internetverbinding op dat moment was.
U kunt dit oplossen door eerst de internet verbinding goed in te stellen en te testen, en daarna een reset uit te voeren : https://www.gratisstreamen.nl/faq-items/hoe-reset-ik-de-stream-software U heeft dan met 2 minuten weer beeld.

Door tijdelijke bestanden en de cache te legen blijft uw streambox snel en schoon. We adviseren dit 2x per maand te doen.

U gaat hiervoor naar meer > onderhoud. Vervolgens wist u daar de items (cache verwijderen, thumbnails verwijderen, packages verwijderen en addons refreshen).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Druk op Cache schoonmaken
3. Druk op Genesis Cache schoonmaken
4. Druk op pakketten opschonen

 

U kunt dit probleem op 3 manieren oplossen :
1. De ondertiteling synchroniseren (druk op ok en kies voor het ondertitel logo > Ondertitels synchronisatie (tip: gebruik hele seconden vooruit of achteruit)
2. Een andere titel uitkiezen van diverse ondertitel websites bij (druk op ok en kies voor het ondertitel logo > downloaden > kies ondertitel website > kies ondertiteling)
3. Een andere bron kiezen die wel goed synchroon loopt bij de ondertiteling.

Voor boxen ouder dan 6-2016:
1. De ondertiteling synchroniseren (druk op ok en kies voor ondertitels synchroniseren)
2. Een andere titel uitkiezen van diverse ondertitel websites bij “ondertitels ophalen”
3. Een andere bron kiezen die wel goed synchroon loopt bij de ondertiteling.

Meestal als er een “fout in script error” komt bij het installeren van een configuratie dan heeft dit te maken met het internet.
Er is namelijk een hele goede en constante internetverbinding nodig voor een installatie.
Voer een clear data uit volgens deze handleiding : https://www.gratisstreamen.nl/faq-items/hoe-reset-ik-de-stream-software
Vervolgens even met een internet kabel aansluiten en opnieuw proberen (dit is de beste manier, zo weet u zeker dan het internet stabiel is).

Activeer de update door de volgende stappen uit te voeren in Kodi :
Meer > Onderhoud > Update stream software > Ja

 

Het kan gebeuren dat de datum en tijd niet goed ingesteld staan. Dit kan onder andere komen doordat er geen internetverbinding is (de streambox haalt zijn tijd en datum van het netwerk af). De datum en tijd kunt u instellen in het android besturingssysteem via settings > other > more settings > date & time > kies vervolgens voor automatische netwerk tijd of stel deze handmatig in.

Bufferen kan 3 oorzaken hebben :
1 : Een onstabiele of trage internetverbinding
2. Een trage stream, we adviseren een andere stream te selecteren uit de lijst met bronnen die geen last heeft van bufferen.
Met de lijst met bronnen bedoelen we de lijst die wordt weergegeven nadat u een film of serie aflevering heeft gekozen.
3: De cache is vol op de streambox. De cache kan geleeegd worden door in de stream software (Kodi) naar meer > onderhoud > cache legen te gaan. (voor boxen ouder dan 6-2016 ga naar onderhoud > cache legen)

 

Dit kan aan de stream zelf liggen, We adviseren even een andere stream te proberen uit de lijst die wel werkt.

Het wachtwoord is “nsfw”

De USB dongle die u in de streambox dient te plaatsen vindt u achter het klepje aan de achterkant van het extra toetsenbord.

De streambox werkt ook in het buitenland, zolang er maar een goede internet verbinding is. Bepaalde on demand diensten zoals RTL XL kunnen wel regionaal geblokkeerd zijn.

Wilt u een app resetten zoals bijvoorbeeld Kodi? Volgt u dan de volgende stappen:

STREAMBOX :

1. Ga op het home scherm naar “settings”, (voor oudere streamboxen kies vervolgens nog voor “other” en “more settings“)
2. Ga naar apps
3. Ga naar Kodi
4. Selecteer clear data (let op alle kodi instellingen gaan verloren).

Indien u dit gedaan heeft kunt u kodi weer openen. En begint u met een schone installatie.

STREAMBOX 4K / PRO :

1. Ga naar “System settings” of “settings”
2. Ga naar “General”
3. Ga naar “more settings” (onderaan)
2. Ga naar “apps
3. Ga naar “Kodi”
4. Selecteer clear data of gegevens wissen (let op alle kodi instellingen gaan verloren).
Indien u dit gedaan heeft kunt u kodi weer openen, en begint u met een schone installatie.

Het extra toetsenbord kan kuren vertonen indien de accu bijna leeg is.
We adviseren het extra toetsenbord even goed op te laden en het dan vervolgens opnieuw te proberen.

LET OP! Er is op dit moment een technische oorzaak waardoor de Kodi app (alleen na een reset of bij nieuwe installaties) niet meer opent en terug springt naar het Android scherm. Indien u dit heeft adviseren we te mailen naar info@gratisstreamen.nl met uw ordernummer. We sturen u dan een duidelijke handleiding hoe u dit probleem kunt oplossen. Excuses voor dit ongemak.

Als u niet in de Kodi app kunt komen kunt u de volgende stappen ondernemen :

Voor Streambox : In het hoofdmenu van de streambox (Android scherm) kiest u voor settings > other > more settings > apps > kodi > force stop. Vervolgens kunt u de app weer proberen te openen.

Voor Streambox 4K : In het hoofdmenu van de streambox 4K (Android scherm) kiest u voor settings > General > more settings > apps > Kodi > force stop (of nu stoppen). Vervolgens kunt u de app weer proberen te openen.

Indien u dan nog steeds niet in de Kodi app kunt komen dan kunt u de Kodi app even helemaal leeg maken en opnieuw opstarten. Dit doet u door de volgende handleiding te volgen: Hoe reset ik de stream software?

Heeft u de HDMI-kabel correct aangesloten, staat uw TV op het juiste kanaal?
Zo ja, start de Box opnieuw op door de voedingskabel eruit te halen en weer erin te stoppen.

– Is de Box verbonden met internet?
– Indien draadloos: klopt uw wachtwoord van uw Wi-Fi netwerk?
– Indien bekabeld: is de netwerkkabel in orde en werkt uw router/modem correct?

U kunt de internetverbinding makkelijk testen door een internetpagina te openen op de streambox (open de browser door op het wereldbolletje te drukken)

Start de Box opnieuw op door de voedingskabel eruit te halen en weer erin te stoppen. Mogelijk wordt de Box te warm, staat deze in een kast of op/onder andere apparaten?
Zorg voor voldoende ventilatie.

U kunt hiervoor de cursor knop op de afstandbediening (knop helemaal rechts onder – muis logotje) gebruiken, vervolgens navigeert u met de pijltjes naar de ok knop en druk op ok.
Ook kunt u het extra toetsenbord gebruiken of een pc muis aansluiten op de streambox.